One down, oh-so-many to go

Huomenna tulee viikko täyteen dieettiä. Fiilikset on vähän ristiriitaiset. Johanin mukaan tuun satavarmasti olemaan väsyneempi enkä jaksa samoissa määrin kuin tähän asti, kun hiilarit pudotettiin pois ja energiansaantia pienennettiin huomattavasti.


Vaan kuinkas sitten kävikään. Sen sijaan, että olisin jatkuvassa nälässä (mitä pelkäsin alunperin ihan hirveesti) mulla ei oo ollut viikon aikana kertaakaan nälkä. Kahtena yönä heräsin siihen, että vatsaan koski, mutta se meni samantien ohi kun vaan jatkoin unia. Hämmentävää.


Sen lisäksi, että mulla ei oo ollut nälkä, ei mulla oo myöskään tehnyt kertaakaan mieli mitään makeaa tai hiilaripitoista. Ennen mulla oli sellainen himo koko ajan ! Dieetissä pysyminen ei siis oo tähän mennessä tuottanut vielä minkäänlaisia vaikeuksia. Tosin, Suomen reissun hiilariöverillä saattaa olla vaikutusta asiaan, ei tee vähään aikaan mieli mitään...


Mutta sitten se ehkä oudoin! Sen sijaan, että olisin väsynyt enkä jaksaisi urheilla samalla tavalla kuin aiemmin (salitreeniä lukuunottamatta), oon koko ajan ihan hyperaktiivinen. En malta yhtään istua paikallani ja lukea tenttiin tai kirjoittaa esseetä. Koko ajan pitäisi olla menossa johonkin. Keskittymiskyky on kuin kultakalalla, kun minuutin ajan voin kerrallaan lukea ilman, että ajatukset harhailee.

Lenkit venähtää lyhyistä 45-60 minuutin palauttavista lenkeistä 1,5h lenkkeihin, kun askel on niin kevyt ja juoksu maistuu ja tuntuu hyvältä. 1,5h lenkin päälle voin kevyesti vetäistä 1h crosstrainerilla kunnon vastuksilla ja päälle vielä 30min vatsalihastreenin. Tai niinkuin eilen kävi, 1,5h lenkin päälle "kevyt" BodyCombat ja BodyBalance. Ja vieläkin riitti energiaa. 

Livet är härlig

Kahden viikon blogihiljaisuuden jälkeen täällä taas ! Kahteen viikkoon on mahtunut "ahkeraa" opiskelua, supertreenaamista ja ei niin onnistuneita treenejä. Oikeasti oon vaan nöpöttänyt tietokoneen ääressä tuijottamassa hyviä, ja noloja, tv-sarjoja saamatta mitään aikaiseksi.

Mahtui kahteen viikkoon kuitenkin myös Suomi-visiitti sekä ihanaisen H:n vierailu. 


Muutaman päivän visiittiin mahtui paljon, mutta molempien harmiksi monta viikkoa kestänyt auringonpaiste ja lämpö vaihtuivat tietenkin juuri pariksi päiväksi harmaaksi ja kylmäksi Ruotsiksi, ja lauantain kunniaksi taivaalta tuli vaakatasossa räntää.


Perjantaina käväistiin ennen luentoa ihailemassa yliopiston päärakennusta. Pari kivaa patsasta löytyi, samoin uusi mukava tunnuslause.


Luennon jälkeen käytiin mättämässä herkkusalaatit.


Perjantain kunniaksi käytiin illalla tanssahtelemassa Värmlandsin köttmarknadilla. Luonnollisesti iltaa värittivät niin H:n yritykset löytää pullonavaaja koputtelemalla jokaisen naapurin ovea ja allekirjoittaneen joutuminen poliisin tentattavaksi mehusiiderin (2,25%) litkimisestä kadulla. Täällähän siis saa sakot, jos pyöräilee kännissä.


Lauantai-aamu startattiin, räntäsateesta huolimatta, Snerikesin brunssilla. Kyllä nää viimeisten päivien hiilarimätöt tuli tarpeeseen, ei tarvii vähään aikaan syödä ton viikonlopun jälkeen.



Brunssin jälkeen suuntasimmekin päiväksi Tukholmaan, jossa aika vierähti shoppaillessa, armeijamuseon pihalla palloillessa ja muffinsseja metsästäessä. Muffinsit jäivät saamatta, kiitos sen armeijamuseon pihalla säheltämisen, mutta tiedetäänpä nyt ainakin minne suunnataan ensimmäisenä VOO:n pikkujouluristeilyllä.

Lisää kuvia (ja laadukkaampia sellaisia) voitte käydä ihailemassa H:n blogissa.

Loppuiltani aion viettää pikkusiskon mukaan nakkaaman Vain seksiä -elokuvan parissa tällaisia herkkuja syöden:



Maaliskuun treeniraportti

Mitäs ihmettä. Miten nyt voi olla jo huhtikuu ! Se tarkoittaa enää vähän reilua kahta kuukautta Ruotsia (mutta nyt oon päättäny, että tuun kyllä satavarmasti tänne takasin) ja reilua kahta kuukautta treeniä Johanin kanssa. Va tråkigt ! :<


Maaliskuu: 29 treenipäivää, 33h treeniä. Treenitunteja kertyi vähemmän kuin helmikuulle, mutta toisaalta helmikuussa mulla oli Nike Blast missä kertyi parhaimmillaan treenitunteja 8 per päivä. Nyt liikuin lähes joka päivä vähintään 45minuuttia, mihin olen supertyytyväinen.

Treeni koostui aika tasaisesti aerobisesta ja lihaskunnosta, lisäksi mukaan mahtui vähintään kerran viikkoon kehonhuoltotunti. Yksi viikko meillä oli maksimipainoviikko, muuten ollaan jatkettu samalla linjalla kuin aiemminkin. Johanin kanssa on kiva, kun pidetään treeneissä aina 2-3 perusliikettä, ja muita vaihdellaan joka treeniin. Saa lihakset tarpeeksi ärsykettä joka kerta, eikä pääse tottumaan liian yksipuoliseen treeniin. Lisäksi lähes joka kerta ollaan voitu lisätä painoja liikkeisiin, ja jos ei olla lisätty niin ilman apua tehtyjen liikkeiden lukumäärät on kasvanu aina edellisestä. Ei siis olla junnattu paikallaan. Paitsi silloin yksi rinta-ojentajapäivä....


Lihaskuntotreenien ja aerobisten lisäksi ollaan Johanin kanssa tehty kerran viikkoon intervalleja circuitin muodossa, niin on sydänkin saanut kunnon treeniä. Meidän circuitit on yleensä niin hirveetä tappoa, että oon treenin jälkeen aina ihan kuollut ja mustelmilla.  Perjantaina laitoin S:lle kuvan mun polvista, ja pakko myöntää että näyttää kyllä siltä että mut olis pahoinpidelty !


Tuloksia tähän mennessä en pysty sanomaan. En osaa käyttää salin vaakaa (hehs...), enkä usko että se näyttäisi edes paljoakaan eroa lähtötilanteeseen, koska ollaan kasvatettu lihasta.


Juoksulenkkejä oon alkanut pidentää, pitäen huolen siitä ettei sykkeet nouse liian korkeiksi. Maratonia varten treenatessa pitää muistaa se, ettei juokse sykkeet katossa että kestävyyskunto kasvaa. Viime vuoden puolimaratonillehan mä en treenannut ollenkaan, kun ei aikaa riittänyt jumppaohjauksilta. Nyt sitä riittää, joten katotaan millasen ajan saan pingottua tasan kahden kuukauden päästä Tukholmassa. 


Huhtikuun aikana aloitetaan Johanin kanssa painonpudotusvaihe. Edessä supertiukka ruokavalio ja aamuaerobiset pitäisi saada ihan jatkuviksi eikä vaan silloin tällöin.


Tällä hetkellä mulla on yläselkä aivan jäätävässä jumissa. Siellä saattaa olla jopa hyvällä tuurilla jonkinmoinen ylirasitustila ja tulehdus käynnissä, koska lapojen väliä polttelee koko ajan ja selkä raksuu ja poksuu. Pakko yrittää katsoa hieronta-aikaa Suomen-visiitille ja lääkäriaikaa, jotta saisin lihasrelaksantit taas hommiin. 


Tässä sitä istuskellaan functional training -salin lattialla lauantain leuka-dippi -treenin jälkeen. Ehdoton lempparini, leuanvetolaite, rajautuu just ulos kuvasta. Mutta täällä se Johan mua aina rääkkää ! Jalkapäivinä ei vietetä täällä aikaa ollenkaan, mutta circuit- ja yläkroppapäivinä sitäkin enemmän.